Integritetspolicy

Vi på Vemesto Företagsservice AB värnar om din integritet och ser till att dina personuppgifter hanteras på ett säkert och lagligt sätt. Här kan du läsa om hur vi samlar in, lagrar och använder dina uppgifter samt vilka rättigheter du har.

1. Vem ansvarar för dina personuppgifter?

Vemesto Företagsservice AB (org.nr: 559218-0656) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Vi ansvarar för att säkerställa att dina uppgifter hanteras enligt gällande lagstiftning, inklusive dataskyddsförordningen (GDPR).

Vemesto Företagsservice AB, med org. nr 559218-0656  (i denna policy kallat ”Vemesto Företagsservice”) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter när Vemesto Företagsservice tillhandahåller och marknadsför tjänster samt vid övriga kontakter med Verxter, såsom via e-post och telefon. Som personuppgiftsansvarig är det Vemesto Företagsservice ansvar att se till att dina uppgifter hanteras på ett korrekt och säkert sätt enligt tillämplig lagstiftning.

Vemesto Företagsservice samlar in och behandlar följande kategorier av personuppgifter om dig som kund eller potentiell kund i samband med att du använder våra tjänster och i samband med att vi marknadsför och saluför våra tjänster.

  • Kontaktuppgifter såsom namn, titel, telefonnummer, leverans- och fakturaadress samt e-postadress.
  • Kontoinformation såsom kundnummer och användarnamn.
  • Identifikationsnummer, dvs. organisationsnummer.
  • Orderinformation såsom ordernummer, beställda tjänster, orderdatum, pris och köphistorik.
  • Betalningsuppgifter såsom betalningssätt, belopp och betalningshistorik.
  • Finansiell information såsom kreditupplysningar.

Vemesto Företagsservice samlar in dina personuppgifter direkt från dig när du har kontakt med Vemesto Företagsservice och lämnar uppgifter om dig. Information om dig samlas in vid dessa tillfällen för att du ska kunna ingå avtal med Vemesto Företagsservice och för att Vemesto Företagsservice ska kunna tillhandahålla tjänster till dig.

Utöver de uppgifter som Vemesto Företagsservice samlar in från dig kan vi också samla in organisationsnummer från någon annan, dvs. från tredje part. Vi hämtar information från offentliga register via tredje parts tjänster för adressuppdatering, för att kontrollera att vi har rätt kontaktuppgifter till dig. Vi hämtar uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, upplysningsföretag eller banker. Vi hämtar även information i marknadsföringssyfte från sociala medier.

Vemesto Företagsservice samlar även in vissa personuppgifter via cookies som loggar hur du använder vår webbplats och därmed vilket innehåll du föredrar. Du hittar mer information om hur vi använder oss av cookies i Vemesto Företagsservice cookiespolicy.

Vemesto Företagsservice samlar in och hanterar uppgifter om dig för olika ändamål. Dessa ändamål sätter de yttre ramarna för vad vi får använda dina personuppgifter till. Nedan förklarar vi ändamålen med vår behandling och ger exempel på vilka behandlingsaktiviteter som sker under respektive ändamål. Observera att vissa av dina personuppgifter kan behandlas för flera ändamål.

2. Vilka personuppgifter samlar vi in?

Vi samlar in följande typer av personuppgifter:

Kontaktuppgifter (namn, telefonnummer, e-post, adress)

Kontoinformation (kundnummer, användarnamn)

Identifikationsnummer (organisationsnummer)

Orderinformation (tjänster du köpt, orderdatum, pris, köphistorik)

Betalningsuppgifter (betalningssätt, belopp, betalningshistorik)

Finansiell information (kreditupplysningar)

Cookies och webbdata (hur du använder vår webbplats)

För mer information om cookies, se vår [Cookiespolicy].

3. Hur samlar vi in dina uppgifter?

Vi samlar in uppgifter på följande sätt:

• När du använder våra tjänster eller kontaktar oss via telefon, e-post eller webbplats.

• När du tecknar avtal eller gör en beställning.

• Genom offentliga register, kreditupplysningsföretag och marknadsföringskanaler.

• Genom cookies och analysverktyg som loggar hur du använder vår webbplats.

4. Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina uppgifter för att:

Hantera beställningar (skicka orderbekräftelser, leverera tjänster, hantera betalningar).

Kommunicera och marknadsföra tjänster (via e-post, telefon eller post).

Genomföra event och marknadsaktiviteter (exempelvis deltagarhantering).

Förebygga och utreda bedrägerier (misstänkta brott kan polisanmälas).

Förbättra våra tjänster (utvärdera kundfeedback och webbplatsanvändning).

5. Vilken laglig grund har vi för att behandla dina uppgifter?

Vi behandlar dina uppgifter baserat på följande lagliga grunder:

Rättslig förpliktelse (exempelvis bokföringslagens krav på att spara fakturauppgifter).

Avtalsförpliktelser (för att kunna ingå och fullgöra avtal med dig).

Berättigat intresse (exempelvis säkerhetsåtgärder och viss marknadsföring).

Samtycke (exempelvis vid nyhetsbrev – du kan när som helst återkalla ditt samtycke).

Samtycke ges när du registrerar dig på vår webbplats, tecknar avtal, anmäler dig till event eller aktivt godkänner marknadsföring via våra digitala tjänster.

6. Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar dina uppgifter så länge det krävs för att uppfylla våra åtaganden och lagliga skyldigheter:

Fakturor och bokföringsuppgifter sparas i 7 år enligt bokföringslagen.

Marknadsföringsuppgifter sparas tills du återkallar samtycke eller är inaktiv under 24 månader.

Kundtjänstärenden sparas i upp till 24 månader efter senaste kontakt.

När uppgifterna inte längre behövs raderar vi dem eller anonymiserar dem.

7. Delning av personuppgifter och tredjepartsleverantörer

Vi delar endast personuppgifter när det är nödvändigt och enligt gällande lag:

Statliga myndigheter (Skatteverket, Polisen) om det krävs enligt lag.

Kreditvärderingsinstitut och banker för kreditupplysningar.

IT- och betalningsleverantörer för drift och administration av våra tjänster.

Marknadsföringspartners för analys och riktad kommunikation.

Vi säljer aldrig dina uppgifter till tredje part.

8. Överföring av uppgifter utanför EU/EES

Våra tjänster hanteras inom EU/EES, men om vi använder leverantörer utanför EU/EES säkerställer vi att överföringen sker enligt GDPR genom:

Standardavtalsklausuler från EU-kommissionen

Lämpliga säkerhetsåtgärder och dataskyddsavtal

Om du vill veta mer om hur vi skyddar dina uppgifter vid internationella överföringar, kontakta oss.

9. Dina rättigheter

Du har rätt att:

Begära tillgång till dina personuppgifter.

Begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter.

Begära radering av dina uppgifter när de inte längre behövs.

Invända mot behandling av personuppgifter för berättigat intresse eller marknadsföring.

Få ut dina uppgifter i ett digitalt format (dataportabilitet).

För att utöva dina rättigheter, kontakta oss via kontaktuppgifterna längst ner.

10. Säkerhet och skydd av dina uppgifter

Vi har vidtagit tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina uppgifter:

Kryptering av känslig data

Brandväggar och säkerhetskontroller

Behörighetsstyrning – endast behörig personal har åtkomst

Vi genomför löpande säkerhetsuppdateringar för att skydda mot dataintrång.

11. Ändringar i vår integritetspolicy

Den senaste versionen av vår integritetspolicy finns alltid på vår webbplats. Vid större ändringar meddelar vi dig via e-post eller på hemsidan.

12. Kontaktuppgifter

Vemesto Företagsservice AB

E-post: [email protected]

Telefon: 011-470 10 70

Adress: Ståthögavägen 48, 602 23 Norrköping