Dessa Allmänna Villkor (“Villkoren”) gäller för samtliga tjänster som tillhandahålls av Vemesto Företagsservice AB, org.nr 559218-0656 (“Vemesto”), till dess kunder (“Kunden”).
Villkoren utgör en integrerad del av det övergripande Uppdragsavtalet, som ingås mellan Vemesto och Kunden genom digital signering via BankID.
Villkoren reglerar de rättigheter och skyldigheter som gäller mellan parterna avseende:
Om det förekommer motstridiga bestämmelser mellan dessa Allmänna Villkor och Uppdragsavtalet, ska det som anges i Uppdragsavtalet gälla.
1.1 Länkar till digitala bilagor
Kunden ansvarar för att hålla sig uppdaterad om eventuella ändringar i bilagorna. Senaste versionerna finns alltid tillgängliga på:
Vid eventuella motstridigheter mellan avtalsdokumenten gäller följande rangordning, där dokument högre upp i listan har företräde framför dokument längre ner:
Om en bestämmelse i dessa Allmänna Villkor står i strid med en mer specifik bestämmelse i en bilaga, ska den bilaga som är mest relevant för den aktuella frågan ha företräde.
Vemesto tillhandahåller tjänster inom redovisning, löneadministration och ekonomisk företagsservice. De specifika tjänster som ingår i samarbetet mellan Vemesto och Kunden framgår av Uppdragsavtalet och Servicevillkoren.
Vemesto utför sina tjänster i enlighet med:
Samtliga tjänster utförs med noggrannhet och professionalism samt i enlighet med tillämpliga lagar, regler och branschpraxis.
Vemesto har rätt att ändra eller uppdatera sitt tjänsteutbud. Vid väsentliga förändringar som påverkar Kunden, meddelas detta enligt avsnittet om ändringar av villkoren.
Kunden ska tillhandahålla det material och de uppgifter som krävs för att Vemesto ska kunna utföra sina tjänster. Materialet ska vara korrekt, fullständigt och lämnas i tid enligt de tidsramar som anges i Uppdragsavtalet och Servicevillkoren.
Om inget annat avtalats gäller följande tidsramar för inlämning av material:
Om materialet inte lämnas in i tid kan detta påverka Vemestos möjlighet att utföra tjänsterna inom överenskommen tidsplan. Kunden ansvarar för eventuella förseningar, skattetillägg eller avgifter som uppstår på grund av att underlaget inte har levererats i rätt tid.
Om material lämnas in efter de angivna tidsramarna kan extra avgifter tillkomma enligt gällande prislista.
Vemesto är inte ansvarigt för fel i redovisningen eller lönehanteringen som uppstår på grund av:
5.1 Kundens ansvar
Kunden ansvarar för att:
Om Vemesto behöver vidta extra åtgärder för att korrigera bristfälligt eller felaktigt material, kan extra avgifter tillkomma enligt gällande prislista.
Kunden är ansvarig för eventuella konsekvenser som uppstår om materialet är felaktigt, ofullständigt eller inkommer för sent.
5.2 Vemestos ansvar
Vemesto ansvarar för att:
Vemesto har rätt att neka uppdrag eller pausa arbetet om materialet bedöms vara bristfälligt eller otydligt. Kunden ansvarar då för att åtgärda bristerna innan arbetet kan återupptas.
Vemesto ansvarar inte för fel eller förseningar som uppstår till följd av:
5.3 Ansvarsbegränsning
Om Vemesto orsakar direkt skada genom vårdslöshet är ansvaret begränsat till det belopp som Kunden har betalat för den specifika tjänsten där felet uppstått under de senaste tre månaderna, dock högst 100 000 kr.
Vemesto ansvarar inte för indirekta skador, såsom:
6.1 Vemestos rätt att anlita underleverantörer
Vemesto har rätt att anlita underleverantörer för att utföra delar av eller hela det uppdrag som avtalats med Kunden. Vemesto ansvarar för att underleverantörerna uppfyller gällande lagar, branschstandarder och avtalsvillkor.
Om en underleverantör används för en tjänst som innefattar hantering av Kundens personuppgifter, ska Vemesto säkerställa att underleverantören är bunden av samma dataskyddskrav som Vemesto genom ett personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal).
6.2 Kundens rättigheter och skyldigheter
6.3 Personal och byte av kontaktperson
Vemesto har rätt att fritt bestämma vilken personal som ska utföra uppdraget. Om en specifik kontaktperson anges i Uppdragsavtalet och det blir nödvändigt att byta denna person, ska Vemesto informera Kunden så snart det är praktiskt möjligt.
Vemesto ansvarar för att ny personal eller ny kontaktperson har nödvändig kompetens för att fullgöra uppdraget.
7.1 Priser och betalningsvillkor
De aktuella priserna för Vemestos tjänster framgår av prislistan på vemestoforetagsservice.se/priser.
7.2 Bankkoppling och transaktionshantering
För att använda vissa av Vemestos tjänster krävs en bankkoppling, vilket möjliggör automatisk transaktionshämtning och förenklar bokföringsprocessen.
7.3 Extra avgifter vid merarbete
Vemesto har rätt att ta ut extra avgifter enligt gällande prislista om:
7.4 Prisjusteringar
Vemesto förbehåller sig rätten att justera priserna vid:
Eventuella prisändringar kommuniceras minst 30 dagar i förväg och träder i kraft vid nästa faktureringstillfälle. Den uppdaterade prislistan publiceras alltid på vemestoforetagsservice.se/priser.
Om Kunden inte accepterar en prisjustering, har denne rätt att säga upp avtalet enligt avsnittet om uppsägning.
8.1 Sekretessåtagande
Båda parter förbinder sig att inte avslöja konfidentiell information som erhållits genom samarbetet till tredje part, vare sig under avtalstiden eller under en period om minst tre (3) år efter avtalets upphörande, om inte annat krävs enligt lag.
Konfidentiell information inkluderar, men är inte begränsad till:
8.2 Undantag från sekretess
Sekretessåtagandet gäller inte för information som:
Om en part är skyldig att lämna ut konfidentiell information enligt lag, ska den andra parten informeras så snart det är möjligt, i den mån det är tillåtet enligt gällande regler.
8.3 Behandling av Kundens uppgifter
Vemesto åtar sig att hantera Kundens uppgifter med hög säkerhet och enligt gällande lagstiftning.
Vid behandling av personuppgifter gäller reglerna i Personuppgiftsbiträdesavtalet (PUB-avtalet), vilket finns tillgängligt på: vemestoforetagsservice.se/personuppgiftsbitradesavtal
9.1 Efterlevnad av branschstandarder
Vemesto utför sina tjänster i enlighet med:
Dessa standarder säkerställer att tjänsterna håller en hög professionell nivå och följer gällande lagar och föreskrifter.
9.2 Intern kvalitetskontroll
Vemesto genomför löpande kvalitetsuppföljning av sina processer och arbetssätt för att säkerställa att tjänsterna uppfyller branschstandard och kundförväntningar.
9.3 Extern kvalitetsgranskning
Om Vemesto är föremål för kvalitetskontroller från branschorganisationer eller myndigheter, kan de tjänster som utförts för Kunden komma att granskas.
10.1 Ansvar för personuppgifter
10.2 Personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal)
Vemestos hantering av personuppgifter regleras i Personuppgiftsbiträdesavtalet (PUB-avtalet), som är en integrerad del av detta avtal. Läs PUB-avtalet här: vemestoforetagsservice.se/personuppgiftsbitradesavtal
10.3 Skydd av personuppgifter
Vemesto vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter mot:
Vemesto hanterar endast de personuppgifter som är nödvändiga för att fullgöra avtalet.
10.4 Underleverantörer och tredjepartstjänster
11.1 Försäkringsskydd
11.2 Begränsningar i försäkringsskyddet
Vemestos ansvarsförsäkring täcker endast direkta skador och ersätter inte:
11.3 Skadeanmälan
Om Kunden anser att en skada orsakats av Vemesto och kan omfattas av ansvarsförsäkringen, ska Kunden:
12.1 Reklamationsskyldighet
Om Kunden anser att en tjänst från Vemesto är felaktig eller bristfällig, ska Kunden:
Om reklamation inte sker inom angiven tidsfrist, förlorar Kunden rätten att göra anspråk på felet.
12.2 Åtgärd vid reklamation
Vid en godkänd reklamation har Vemesto rätt att, inom skälig tid:
12.3 Begränsning av reklamationsrätt
13.1 Avtalets löptid
13.2 Uppsägning av avtalet
Båda parter har rätt att säga upp avtalet med en uppsägningstid på tre (3) månader, om inget annat avtalats.
13.3 Rätt till omedelbar uppsägning
Vemesto har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om:
Kunden har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om:
13.4 Konsekvenser av uppsägning
14.1 Vemestos rätt att ändra villkoren
Vemesto förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar i dessa Allmänna Villkor. Ändringar kan göras på grund av:
14.2 Meddelande om ändringar
14.3 Kundens rätt vid ändringar
14.4 Kundens skyldighet att hålla sig uppdaterad
15.1 Vemestos rätt att häva avtalet
Vemesto har rätt att häva avtalet med omedelbar verkan om Kunden:
Vid hävning upphör Vemestos skyldighet att utföra tjänster omedelbart. Kunden är skyldig att betala för de tjänster som redan utförts fram till hävningstidpunkten.
15.2 Kundens rätt att häva avtalet
Kunden har rätt att häva avtalet med omedelbar verkan om:
Vid hävning upphör Kundens betalningsskyldighet för framtida tjänster, men redan utförda tjänster faktureras enligt gällande prislista.
16.1 Tillämplig lag
16.2 Förhandling och medling
16.3 Skiljeförfarande eller allmän domstol
Om tvisten inte kan lösas genom förhandling eller medling, ska den avgöras av:
16.4 Rättegångskostnader
17.1 Befrielse från ansvar vid extraordinära händelser
Ingen av parterna ska hållas ansvarig för underlåtenhet att fullgöra sina avtalsförpliktelser om detta beror på en force majeure-händelse som ligger utanför partens rimliga kontroll.
17.2 Definition av force majeure
Force majeure omfattar, men är inte begränsat till:
17.3 Meddelande och åtgärder vid force majeure
Den part som drabbas av en force majeure-händelse ska:
17.4 Rätt att säga upp avtalet vid långvarig force majeure
Om en force majeure-händelse varar i mer än 60 dagar, har båda parter rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan genom skriftligt meddelande till den andra parten.
18.1 Vemestos rätt att överlåta avtalet
Vemesto har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till:
Vemesto ska i sådana fall meddela Kunden skriftligen i förväg.
18.2 Kundens rätt att överlåta avtalet
18.3 Verkan av överlåtelse
Copyright © 2025 Vemesto Företagsservice AB – Alla rättigheter reserverade.